How Biotin Can Help You Improve Your Health [Reality and Myths] || Oziva Plant Based Biotin Review in Hindi And English || [India 2021]

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How Oziva Plant Based Biotin Can Help You Improve Your Health [Honest Review] 

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How Oziva Plant Based Biotin Can Help You Improve Your Health [Honest Review]

We are going to discuss Oziva Plant Based Biotin review in the latter half of the article.

How Biotin Can Help You Improve Your Health?

Today we will talk about biotin. What is biotin actually? We will talk about biotin overdosing side effects. Nowadays people are talking about biotin supplements and there are some misconceptions and confusion.

So let’s talk about this whether your investments in biotin supplements are worth it or just a waste of money.

Biotin is actually an important Vitamin B7 which is soluble in water. Water soluble means that our body does not store it.

This case is valid to all Vitamin B not only B7. So in simple words, we need B vitamins on a daily basis. Our body can store only fat-soluble vitamins like A, D, and K.

Oziva Plant Based Biotin review


What does biotin do?


What is its primary priority in our body? Whenever we take food then this food breaks down into carbs and then into glucose. And here comes the use of biotin.

Biotin helps to convert this food into energy. This is the main process and work of biotin.

But you have seen people taking biotin supplements. They say that taking biotin supplements is good for your hair and nail health. You will hear that hair comes again on a bald surface. Hair will not deteriorate.

Biotin is sold for around 300-800 Rupees range in the market after telling you the above benefits. And people are tempted to use biotin supplements, especially for hair growth.

So, how much biotin your body requires in a day? Well, the answer to this question totally depends on the age and height of the person.

Baby, kids, teenagers, adults, and old people have different amounts of biotin required.

Minimum 300 mcg (micrograms) is the daily recommendation of the biotin. And in reality, you get this much amount of biotin in your daily food.


What are the sources of biotin?


Whole eggs, Almonds, Walnuts, and any whole grain food are rich sources of biotin. That means you are getting biotin daily from your food.

There is a rare chance that a person is not having this much biotin from food. However one out of ten people is not having a proper biotin amount.


When should I add an oziva plant based biotin supplement to my diet?


But the question is how and when a person is not having enough biotin in his or her diet?

The answer to this question is that this can happen only when a person is allergic to the natural sources of biotin like nuts, almonds, milk, eggs, seafood, and other foods.

This is the only case when you become a biotin deficient person. And when you conduct some medical tests and get reports then you come to know about this.

And this is the only case when you really need to add biotin supplements to your diet.

Suppose you are suffering from a hair fall and someone advises you to take a biotin supplement and you just don’t know the above valuable information then you will just waste your money only.

There is hardly any chance when you will not found biotin in the Indian food system.


Now, what If you plan to add additional biotin to your diet?


Biotin supplements are so popular nowadays. You can just call it hawa me uda hua supplement.

People take it blindly without thinking that there is already biotin present in their multivitamin supplements.

They might not need to add it but still, they are adding it. There is also a misconception about hair thickness.

Some people think that biotin helps to make their hair thick. So you added a biotin supplement to your diet.

And you didn’t notice that the supplement has 5000mcg of biotin in a single pill. That means you are taking an overdose of biotin.

You are simply taking around 17 times more biotin than required. Apart from it, you are also taking biotin from your food.

In overdosing cases 8 out of 10 people might get side effects like skin rashes, pimples, Acne, and more frequent urination level.

So if you are not sure about your biotin level of the body then just don’t add it blindly. First, have a lab report which confirms that you are biotin deficient. 

And then only take around 1000mcg pill under the guidance of expert medical professionals after consulting them.


What happens if someone overdoses on biotin supplements?


As we told you earlier, biotin is water soluble vitamin so it will not remain in your body for a long time. So, don’t worry if you had so many pills before visiting this article. It will come out after some time.

If you are having some side effects then just cut down your biotin dose to half and then take it.

So Is biotin really necessary for hair growth, skin, and nail?

Biotin definitely assists in hair growth, skin and nail. But don’t be confused. It is not the primary and only nutrient for hair growth.

Also, it does not have a quick effect. It takes almost 3-6 months to make nails thick in a slow process. Biotin helps in healthifying and regrowing hair.


Oziva Plant Based Biotin Review || Oziva Plant Based Biotin Review


There are so many biotin supplements available in the market and online sites. We have selected the best biotin supplement for you only if you are a biotin deficient person. 

Oziva Plant Based Biotin review

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Why choose Oziva Plant Based Biotin over others supplements ?


  • We found that other biotin products in the market use synthetic isolates created artificially in a laboratory from chemicals and solvents

 

  • OZiva exclusively uses Natural, Plant-Based sources of biotin i.e. Sesbania Extract standardized to 0.5% Biotin.

 

  • OZiva provides biotin in powder form which when taken with water is easily soluble and readily absorbed by the cells.

 

  • Also, OZiva uses no fillers, additives, or preservatives in the product making the product safer for long-term use.

 

  • OZiva Plant Based Biotin is Soy Free, Gluten Free, Non-Gmo

 

  • It has no artificial sweeteners, no preservatives, and has 0g added Sugar

 

  • OZiva plant Based Biotin uses – Improves Immunity, Stamina, Glucose Intolerance, Energy Metabolism, Healthy Blood cells, Active Lifestyle, Neural health

Oziva Biotin Plant Based Supplement Ingredients


  • Sesbania Agati is a rich source of biotin and assists in healthy hair and skin.
  • Bamboo Shoot content gives you shiny hair.
  • The goodness of Amla has Vitamin C which also promotes hair growth.
  • Pomegranate Contains antioxidants and has anti-aging properties.

Oziva Plant Based Biotin review


Oziva Plant Based Biotin Review in Hindi || हिंदी में पढ़ें


बायोटिन कैसे आप अपने स्वास्थ्य में सुधार कर सकते हैं? || Biotin For Health

आज हम बायोटिन के बारे में बात करेंगे। बायोटिन वास्तव में क्या है? हम बायोटिन के ओवरडोजिंग साइड इफेक्ट्स biotin overdosing side effects के बारे में बात करेंगे।

आजकल लोग बायोटिन की खुराक के बारे में बात कर रहे हैं और कुछ गलत धारणाएं और भ्रम हैं। तो चलिए इस बारे में बात करते हैं कि क्या बायोटिन की खुराक में आपका निवेश investment in biotin supplements इसके लायक है या सिर्फ पैसे की बर्बादी है।

बायोटिन वास्तव में एक महत्वपूर्ण विटामिन बी 7 है जो पानी में घुलनशील है। पानी में घुलनशील का मतलब है कि हमारा शरीर इसे स्टोर नहीं करता है। यह मामला सभी विटामिन बी के लिए न केवल बी 7 के लिए मान्य है।

तो सरल शब्दों में, हमें दैनिक आधार पर बी विटामिन की आवश्यकता होती है। हमारा शरीर केवल वसा-घुलनशील विटामिन जैसे ए, डी और के को स्टोर कर सकता है।


बायोटिन क्या करता है? || Biotin Kya Karta Hai?


हमारे शरीर में इसकी प्राथमिक प्राथमिकता क्या है? जब भी हम भोजन लेते हैं तो यह भोजन कार्ब्स में और फिर ग्लूकोज में टूट जाता है। और यहाँ बायोटिन का उपयोग आता है। बायोटिन इस भोजन को ऊर्जा में बदलने में मदद करता है। यह बायोटिन की मुख्य प्रक्रिया और कार्य है।

लेकिन आपने लोगों को बायोटिन सप्लीमेंट Biotin Supplements लेते देखा है। वे कहते हैं कि बायोटिन की खुराक लेना आपके बालों और नाखूनों के स्वास्थ्य के लिए अच्छा है। आप सुनेंगे कि बाल फिर से गंजे सतह पर आ गए। बाल नहीं झड़ेंगे Prevents hairfall।

उपरोक्त फायदे बताने के बाद बाजार में बायोटिन लगभग 300-800 Rs रेंज में बेचा जाता है। और लोगों को बायोटिन की खुराक का उपयोग करने के लिए लुभाया जाता है, खासकर बालों के विकास के लिए।

तो, आपके शरीर को एक दिन में कितने बायोटिन की आवश्यकता होती है? खैर, इस सवाल का जवाब पूरी तरह से व्यक्ति की उम्र और ऊंचाई पर निर्भर करता है।

बच्चे, बच्चे, किशोर, वयस्क और बूढ़े लोगों में बायोटिन की अलग-अलग मात्रा आवश्यक होती है। न्यूनतम 300 एमसीजी (माइक्रोग्राम) बायोटिन की दैनिक सिफारिश है। और वास्तव में, आपको अपने दैनिक भोजन में बायोटिन की इतनी मात्रा मिलती है।


बायोटिन के स्रोत क्या हैं? Biotin Ke Kya Source Hain?


साबुत अंडे, बादाम, अखरोट और कोई भी साबुत अनाज भोजन बायोटिन के समृद्ध स्रोत हैं। इसका मतलब है कि आप अपने भोजन से प्रतिदिन बायोटिन प्राप्त कर रहे हैं।

एक दुर्लभ मौका है कि किसी व्यक्ति को भोजन से ज्यादा बायोटिन नहीं है। हालांकि दस में से एक व्यक्ति को उचित बायोटिन राशि नहीं है।


मुझे अपने आहार में बायोटिन सप्‍लीमेण्‍ट्स कब जोड़ना चाहिए? || Biotin Supplement in Diet


लेकिन सवाल यह है कि कैसे और कब एक व्यक्ति अपने आहार में पर्याप्त बायोटिन नहीं ले रहा है? इस प्रश्न का उत्तर यह है कि यह तभी हो सकता है जब किसी व्यक्ति को बायोटिन के प्राकृतिक स्रोतों जैसे नट्स, बादाम, दूध, अंडे, समुद्री भोजन और अन्य खाद्य पदार्थों से एलर्जी हो।

यह एकमात्र मामला है जब आप बायोटिन की कमी वाले व्यक्ति बन जाते हैं। और जब आप कुछ चिकित्सा परीक्षण करते हैं और रिपोर्ट प्राप्त करते हैं तो आपको इस बारे में पता चलता है।

और यह एकमात्र मामला है जब आपको वास्तव में अपने आहार में बायोटिन की खुराक शामिल करने की आवश्यकता होती है।

मान लीजिए आप बाल झड़ने hair fall से पीड़ित हैं और कोई व्यक्ति आपको बायोटिन सप्लीमेंट लेने की सलाह देता है और आप उपरोक्त मूल्यवान जानकारी को नहीं जानते हैं तो आप केवल अपना पैसा बर्बाद करेंगे। शायद ही कोई मौका हो जब आपको भारतीय खाद्य प्रणाली में बायोटिन नहीं मिलेगा।


Oziva Biotin Kaise Use Kare


Oziva बायोटिन की खुराक आजकल बहुत लोकप्रिय हैं। आप बस इसे हवा मे उड़ा हुआ सप्लीमेंट भी कह सकते हैं। लोग इसे बिना सोचे समझे लेते हैं जबकि उनके मल्टीविटामिन सप्लीमेंट्स multivitamin supplements और भोजन में बायोटिन पहले से ही मौजूद है।

उन्हें इसे अलग सेे जोड़ने की आवश्यकता नहीं है, लेकिन फिर भी, वे इसे जोड़ रहे हैं। बालों की मोटाई के बारे में गलत धारणा भी है। कुछ लोग सोचते हैं कि बायोटिन उनके बालों को घना बनाने में मदद करता है।

तो आपने अपने आहार में एक बायोटिन पूरक जोड़ा। और आपने यह नहीं देखा कि पूरक में एक गोली में बायोटिन की 5000mcg है। इसका मतलब है कि आप बायोटिन की अधिक मात्रा biotin overdosing ले रहे हैं।

आप बस आवश्यकता से लगभग 17 गुना अधिक बायोटिन ले रहे हैं। इसके अलावा, आप अपने भोजन से बायोटिन भी ले रहे हैं।

ओवरडोज़िंग oziva बायोटिन biotin overdosing के मामलों में 10 में से 8 लोगों को त्वचा पर चकत्ते, दाने, मुंहासे और अधिक लगातार पेशाब के स्तर जैसे दुष्प्रभाव हो सकते हैं। इसलिए यदि आप शरीर के अपने बायोटिन स्तर के बारे में निश्चित नहीं हैं, तो इसे आँख बंद करके न जोड़ें।

सबसे पहले, एक लैब रिपोर्ट है जो पुष्टि करती है कि आप बायोटिन की कमी हैं। और फिर विशेषज्ञ चिकित्सा पेशेवरों medical experts के मार्गदर्शन के बाद केवल 1000mcg गोली लें।


अगर कोई बायोटिन सप्लीमेंट पर ओवरडोज करता है तो क्या होगा? || Biotin Ki Overdosing


जैसा कि हमने आपको पहले बताया, बायोटिन पानी में घुलनशील water soluble विटामिन है, इसलिए यह लंबे समय तक आपके शरीर में नहीं रहेगा। इसलिए, अगर इस लेख पर जाने से पहले आपके पास बहुत सारी गोलियाँ खा ली थीं, तो चिंता न करें। यह कुछ समय बाद अपने आप शरीर से बाहर निकल आएगा।

यदि आपको कुछ दुष्प्रभाव हो रहे हैं तो बस अपनी बायोटिन खुराक को आधा कर दें और फिर इसे लें।


तो क्या बाल विकास, त्वचा और नाखून के लिए बायोटिन वास्तव में आवश्यक है? || Kya Biotin Jaroori hai?


बायोटिन निश्चित रूप से बाल विकास, त्वचा और नाखून में सहायता करता है। लेकिन भ्रमित न हों यह बालों के विकास के लिए प्राथमिक और केवल पोषक तत्व नहीं है। साथ ही, इसका जल्दी असर नहीं होता है। धीमी प्रक्रिया में नाखूनों को मोटा होने में लगभग 3-6 महीने लगते हैं। बायोटिन बालों को स्वस्थ और स्वस्थ बनाने में मदद करता है।

Source- Guruman Fitness

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